donderdag 5 januari 2012

Anysurfer

Nu de kalkoen net verteerd is en de laatste druppels liquiden uit het lichaam zijn vertrokken, weer even tijd om het vakwerkwoord van stal te halen "Ik ben aan het thesissen, voorwaar." Deze week interview nummer 7 en 8 achter de rug, nog minstens evenveel te gaan! Tijdens deze interviews al stuk voor stuk interessante mensen tegengekomen. Allen met een sterke visie en verhalen. Mooie verhalen, maar ook minder mooie verhalen. Vele boeiende zaken die ik zeker zal kunnen verwerken in mijn masterproef. 

Kerstmis vieren op gepaste wijze met een drankdam- of schaakspel, met appelsap uiteraard.


Ook al heel wat (vaak simpele doch noodzakelijke) tips en tricks gehoord van verschillende personen om de toegankelijkheid van het schaken een boost te geven. Iets wat voor velen -mijzelf incluis- een banale zaak lijkt, is bijvoorbeeld de opbouw van websites. In deze tijden zijn websites niet meer weg te denken als fundament van een schaakclub. Publiciteit, toernooi-uitslagen, foto's, informatie, lessen,... Zowat alles is tegenwoordig online te vinden. 

Het belang van websites is niet te onderschatten. Het verschil tussen uit- en insluiting kan hier al gemaakt worden. Uiteindelijk kan je als schaakclub nog zo graag iemand met een beperking/label in je club willen opnemen, als je de speler er niet krijgt, moet je er niet aan beginnen. Het is misschien niet de enige weg, maar zeker wel eentje waar je al paden kan effenen. Ik kreeg van één van de respondenten de volgende website mee als tip: Anysurfer. Ik wist het ook niet, maar je kan dus wel degelijk een label behalen voor een toegankelijke website. Meer informatie op deze website, ook over wat men beschouwt als 'toegankelijkheid'. Je vindt daar onder andere dat je je website kan laten auditen en het vandaar verder opvolgen.

Het logo van anysurfer

Bij deze een warme oproep aan webmasters aller lande: een check-up kan al heel wat verhelpen. Ik kijk het ook na voor mijn blog! De Vlaamse Overheid heeft zichzelf trouwens de verplichting opgelegd dat al zijn eigen websites het label moeten behalen. Dat lees je hier.

Voor de opmerkzame lezer: het is inderdaad zo dat Anysurfer hier een bedrag voor vraagt. Ik weet ook wel dat er geen geld groeit op de ruggen van de schaakclubs, maar de checklist staat ook gewoon online, en als je die zelf eens doorneemt en je bent een beetje handig in je website-opbouw, kom je al een heel pak verder...

Oja: aan allen een voorspoedig en toegankelijk 2012 toegewenst!

5 opmerkingen:

  1. Hi Tieme...

    Er bestaan nog dergelijke labels + initiatieven vb. blindsurfer. Je moet maar eens checken. Geef en vraag ook zeker input voor je masterproef aan JWVA.

    Groetjes
    Dieter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Dieter! Anysurfer is blijkbaar het vroegere blindsurfer. Bedankt voor de tip, er staat allezinds al een stukje in mijn thesis over jeugdwerk voor allen (de link naar het jeugdwerk maak ik daar).
    Groet, Tieme

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Tieme...

    Ha ja... blindsurfer is blijkbaar al een hele tijd off-air zie ik. Dank voor update!

    Groetjes
    Dieter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi, Ik werk voor AnySurfer en ben een occasioneel schaker. Waar gaat je thesis juist over? Laat maar iets weten als je nog info zoekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Bart, stuur me anders een mailtje op tiemeverlinde@hotmail.com! Merci!

    BeantwoordenVerwijderen